В тернопільському художньому музеї триває виставка робіт Діонізія Шолдри


Опубліковано: 29.10.2015 в 17:12

image8

Щоб скласти об’єктивну картину українського малярства ХХ ст., мало знати, що зробили мистці під більшовицьким ярмом.. Сюди треба долучити надбання наших краян у діаспорі. До їх середньої ґенерації належить мистець і реставратор Діонізій Шолдра (1925-1995) – уродженець Тернополя.

Як мистець він сформувався в Австрії і Америці, студіюючи малярство в Університеті Іннсбрука та Академії Мистецтв у Відні, відтак працюючи в Нью Йорку. Проте його творче життя почалося в Тернополі на Підзамчі. Від того часу залишився рисунок олівцем Надставної церкви (1943 р.). Перші враження дитинства – блакитна повінь ставу, захід сонця над золотою Ґаля-горою, прозорість неба, привели його до розуміння плинності життя і вічності  природи. Однак, щоб повернутися знову до природи, йому треба було прожити життя, сповнене тривог, нестатків і щоденної праці. „Якщо я сьогодні є мистцем, – казав маляр, – то його з мене зробила природа, праця і любов до праці. В житті мені прийшлося  дуже тяжко: я не мав тата, мами, брата, свата …”

З багатьох автопортретів на глядача дивляться допитливі голубі очі мистця. Мерехтлива світлотінь рельєфно моделює лице на темному тлі. Датування свідчить, що темний фон властивий, за окремими винятками, для творів 1950- початку 60-их років („Процесія”, „Втікачі”) – часу пошуків і становлення. Нерідко до нього приходять символічні візії, наприклад „Життя і смерть”. В 1980-их починає домінувати мотив високого неба і поламаних самітних дерев, палітра світлішає, кольорова гама збагачується, а техніка накладення фарби шпахлею (мастихіном) надає рельєфності деревам і землі. Небо вважають важким для зображення в малярстві. Лише мистець-кольорист знайде у ньому багатство вальорів, лише мистець-філософ виявить у ньому скритий рух і символічні видіння, лише мистець, що досконало володіє своїм ремеслом, може створити ілюзію глибини неба і об’ємності предметного світу.

Д.Шолдра малює низький горизонт і високе небо („Дороговказ”, „Грудень”), бо вважає, що немає нічого гарнішого за небо, до якого спрямовані погляди і помисли кожної людини. Він малює старі, безлисті і самітні дерева („Самітнє дерево. Туга”, „Після буревію”), бо то душа мистця. Дерева представляють його поламане життя і життя мільйонів українців, обпалених світовою війною. Його картини позначені експресивним, гострим відчуттям сучасності. Він зберіг не тільки рідну мову (вільно володів польською, німецькою, англійською, іспанською)  і  природну галицьку інтеліґентність, але й національну мову в малярстві, збагативши її європейською культурою.
Журналіст і редактор Іван Кедрин-Рудницький в статті „Діонізій Шолдра – сумні дерева і веселе небо” з нагоди виставки 1983 року писав: „…Це не аматор ані пів аматор, а мистець високої кляси з фаховою освітою і таким своєрідним стилем, який ставить його у перших рядах сучасних мистців середущої ґенерації”. Він брав участь у річних виставках Об’єднання Мистців Українців в Америці разом із такими відомими майстрами як  П.Андрусів, С.Борачок, Я.Гніздовський, С.Гординський, Д.Горняткевич, Е.Козак, І.Кучмак, В.Ласовський, А.Малюца, П.Мегик, Л.Молодожанин, М.Мороз, М.Осінчук, Б.Титла, П.Холодний. Довгий перелік імен, половина з яких тернополяни, дає уяву про мистецьке еміґраційне середовище, в якому перебував Д.Шолдра.

Він був секретарем редакційної колегії, яка підготувала до друку ґрунтовну працю – „Книгу творчости Українських Мистців поза Батьківщиною” (Філядельфія, 1981). Ця книга, подарована Д.Шолдрою  Художньому музею,  чи не єдина на Тернопільщині.
Його пам’ятають у Нью Йорку і знали у Тернополі як фахового реставратора. Знання та практичні навики з консервації і реставрації творів живопису, здобуті в Іннсбруці та Відні, давали мистцеві матеріальну незалежність, а отже підстави до творчої праці. Пам’ятаймо, що західний світ має своє жорсткі закони, тому еміґранти минулого і сучасності  змушені зважати на них. Бути малярем на Заході, визнавав мистець, „то є дуже тяжкий кусок хліба”. Жити безпосередньо з малярства вдавалося небагатьом. Один із винятків – Яків Гніздовський.
В Нью Йорку він відкрив власне реставраційне ательє, повертав до життя мистецькі твори з приватних збірок, мав достатньо постійних клієнтів. Йому доводилося реставрувати пастель П.Пікассо і картини С.Далі, з яким був особисто знайомий. Праця реставратора припинилася раптово, на Йордан 1982 року, коли з невідомих причин загорівся будинок, сьомий поверх якого займало ательє. Від чудом врятувався, але при цьому пошкодив ногу. Трагічну подію описала в двох числах газета „Нью Йорк Пост”. У палаючому будинку згорів майже весь творчий доробок Д.Шолдри. Збереглися лише два образи – „Люба”(Портрет дочки) і натюрморт французького живописця Б.Нуовілля, які згодом реставрував. На жаль, натюрморт за не вияснених обставин пропав у Києві в 1994 році.

Його праця реставратора продовжилася в Тернополі, коли він очолив реставраційну майстерню в Художньому музеї. Спеціалістів такого профілю в місті ніколи не було. Д.Шолдра познайомився з досвідом консервації та реставрації в Національному музеї у Львові, Українському науково-дослідному реставраційному центрі в Києві і прийшов до сумного висновку, що цей досвід далекий від світового рівня. За короткий час він відновив картину „Співачка” Ю.Меґоффера, провів консервацію десятка творів західно-європейського малярства, що нині перебувають в постійній експозиції музею. Роботи виконував власними інструментами і матеріалами, привезеними з Америки та Іспанії. Мав намір створити Школу реставраторів, передати знання, фахові секрети і багатий практичний досвід молодому поколінню українських реставраторів. Був переконаний, що невдала реставрація приносить більше шкоди творові, ніж користі. А т.зв. „врятовані шедеври” будуть назавжди втрачені. Через ряд об’єктивних причин (зокрема відсутність зацікавлених осіб і хворобу раку, яка з кінця 1994 р. прикувала його до ліжка) далекоглядним планам Д.Шолдри не судилося жити.
Він привіз не лише знання і досвід реставратора, а також 52 картини, які першим авіарейсом із Нью Йорку були перевезені в столицю і подаровані незалежній Україні в особі Тернопільського обласного художнього музею.
До 90-річчя від дня народження Д.Шолдри, тернополяни знову зможуть побачити творчу спадщину „маляра неба і самітних дерев”.

  Ігор ДУДА, мистецтвознавець, директор   Тернопільського обласного художнього музею

Довідково: Життєпис Діонізія Шолдри:
1925, 16 жовтня – народився в м. Тернопіль на Підзамчі, в родині Михайла Шолдри та Антоніни з Зілінських.
1932-36 – навчався у початковій школі  ім. Ю.Гловацкого в Тернополі.
1936-44 – навчався у польській ґімназії ім. Ю.Словацкого в Тернополі (з
перервою).
1944, 8 березня – виїхав на Захід.
1945-50 – перебував у таборі для переміщених осіб у м. Ляндек (Тироль,
Австрія). Студіював малярство, історію мистецтва і теорію реставрації картин в Університеті Іннсбрука, Австрія.
1950, червень – еміґрував до Сполучених Штатів Америки (ЗСА).
1952 – прийнятий в члени Об’єднання Мистців Українців в Америці (ОМУА).
1957, березень-жовтень – повернувся до Європи і перебував у Парижі.
1957, жовтень – 1958 – продовжував навчання в Університеті Іннсбрука.
1958-65 – студіював малярство, практичну реставрацію у Віденській Академії  Мистецтв у проф. Айґенберга і Валізера.
1965, червень – повернувся до ЗСА, працював у реставраційній фірмі Ю.Леві в Нью Йорку.
1965, вересень – 1966, лютий – перебував у м. Летбрідж (Альберта, Канада), де проживав його брат д-р Роман Шолдра.
1965, грудень – індивідуальна виставка „Канадські прерії і Скалисті гори” у м.  Летбрідж, Канада.
1969 – початок будівництва відпочинкової оселі в Адорі (Валенсія, Іспанія).
1975 – відкрив власне реставраційне ательє в Нью Йорку на розі 45-ої Стріт  і  5-ої Авеню.
1979 – секретар Управи ОМУА.
1981 – у Філядельфії вийшла „Книга Творчости Українських Мистців поза Батьківщиною” (секретар редколегії Д.Шолдра).
1982, 19 січня – пожежа робітні в Нью Йорку, внаслідок чого згоріло багато
картин, а мистець пошкодив ногу.
1983, 20-27 листопада – індивідуальна малярська виставка в Галереї ОМУА, Нью Йорк (24 картини).
1991, квітень – перші відвідини Тернополя.
1992, 11 грудня – 1993, 9 березня – другі відвідини Тернополя.
1993, 1 грудня – призначений завідуючим реставраційною майстернею Тернопільського обласного художнього музею.
1994, 17-27 травня індивідуальна виставка в „Золотому залі” Українського Фонду культури з участю автора. Київ.
27 червня – 18 грудня – перебував на відпочинку в Адорі (Іспанія) і на лікуванні у Відні.
1995, 17 лютого – 31 березня індивідуальна виставка в ТОХМ (30 експонатів). Виданий каталог виставки І. Дуди „Діонізій Шолдра. Малярство”.
1995, 29 вересня – помер і був похований в Тернополі на Микулинецькому
цвинтарі.
16 жовтня – 9 листопада – меморіальна виставка (26 експонатів, із фондів музею).
1998, 30 вересня – відкритий пам’ятний знак на будинку по вул. Листопадовій, 8 (скульптор Олександр Маляр)  і  Меморіальний зал у ТОХМ.

Погода, Новости, загрузка...

Прокоментуй!

Додати коментар

Ім´я:
E-mail:
Website:
Коментар:

Схожі публікаціїповернутися на головну

«Бонус Плюс» від ПриватБанку надає можливість кожному тернополянину отримати значну знижку при розрахунку карткою

«Бонус Плюс» від ПриватБанку надає можливість кожному тернополянину отримати значну знижку при розрахунку карткоюПрокоментуй!

На Тернопільщині продовжує активно збільшуватися кількість партнерів – учасників програми «Бонус Плюс» від ПриватБанку, що надають індивідуальну знижку клієнтам в рамках акції “Більше бонусів”.  Відтепер мешканці та гості Тернопільщини можуть не тільки скуштувати смачну піцу, випити філіжанку кави у кав’ярні, придбати товари чи послугами, але й заощадити на цьому більше, ніж зазвичай.

Школярі Тернополя отримуватимуть щомісячні стипендії

Школярі Тернополя отримуватимуть щомісячні стипендіїПрокоментуй!

Спеціально створена конкурсна комісія визначатиме кращих учнів шкіл Тернополя, які будуть отримувати щомісячні іменні стипендії від Тернопільської міської ради.

Тернополяни, які мають пільги, субсидій не отримуватимуть

Тернополяни, які мають пільги, субсидій не отримуватимутьПрокоментуй!

Зобов’язання з відшкодування частини вартості спожитого газу бере на себе держава шляхом надавання споживачам субсидій та пільг. Однак споживачі мають пам’ятати: пільги не надаватимуться, якщо домогосподарство вже отримує субсидію.

У ПриватБанку Тернополя пройшов перший «літній» випускний юних банкірів

У ПриватБанку Тернополя пройшов перший «літній» випускний юних банкірівПрокоментуй!

Цього року ПриватБанк у Тернополі реалізував експеримент – заняття в БізнесШколі для дітей під час літніх канікул. Усі діти, власники Карт ЮНІОРА, що виявили бажання, протягом перших двох місяців літа плідно працювали, навчались фінансової

Тернополяни мають шанс зробити фотосесію у стилі VOGUE‬

Тернополяни мають шанс зробити фотосесію у стилі VOGUE‬Прокоментуй!

Для цього варто поспішити, нагадує натхненниця проекту у Тернополі Наталя Процик, адже фотосесія відбудеться вже незабаром – 26 липня. Відтак звязатися із координаторами проекту необхідно не пізніше п’ятниці, 22 липня. Як каже Наталя, станом на

читати далі
pbs
SH_RAMKA
Грудень 2016
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Сер    
 1234
567891011
12131415161718
19202122232425
262728293031  
baner_ato

Контактна інформація

Соціальні мережі