Закон про освіту передбачає вплив батьків на школу


Опубліковано: 16.01.2016 в 09:31

osvita

Голова Комітету Верховної Ради з питань науки та освіти Лілія Гриневич в ефірі Громадського радіо відповіла на питання щодо нового законопроекту «Про освіту».

Лілія Гриневич: Головні й ідеологічні речі в цьому законі, що ми хочемо підпорядкувати зміст освіти й усе навчання в системі освіти по потребах людини й у сьогоднішньому векторі України, а саме – євроінтеграційному. І це означає, що наші випускники повинні бути абсолютно конкуренто-спроможними громадянами, разом з однолітками інших європейських країн. Це означає, що в них повинен бути відповідний рівень знань іноземних мов, інформаційних технологій, тощо. На жаль, таким речам, як підприємництво, відповідальному громадянству, цього сьогодні в школі ніхто не вчить.

Наталя Соколенко: Я була у звичайній американській школі й нам показали там три підручники – «Як правильно сплачувати податки», «Як правильно спланувати свою кар’єру» та «Як спланувати своє життя». Чи передбачає нова реформа такі предмети?

Лілія Гриневич: Можливо це не окремі предмети. Але це ті можливості, які можуть бути інтегровані в окремі курси або подані, як позашкільна додаткова освіта, але це те, що необхідно людині для життя. Сьогодні весь цивілізований світ для освіти обрав дуже просте гасло – «Освіта для життя». Ми дуже часто продовжуємо той спосіб, коли ми начиняємо дітей величезною кількістю знань, які вони мають вивчати на іспити і потім забути про ці знання.

Отже, ми маємо від цього відходити, бо потік знань страшенно й швидко збільшується у геометричній прогресії, оскільки є інформаційні технології, тож будь-які знання можна знайти. Треба лише знати, як класифікувати ці знання і як критично мислити, і розуміти, який ти маєш базовий висновок зробити відповідно до своїх потреб. От цього потрібно вчити.

Це і є та велика мета, про яку я сказала. А вже під цю мету заточено дуже багато різних механізмів, які представляє закон. Наприклад, щоб так навчити мусять бути відповідні вчителі. І вчитель – це провайдер реформи.

Ірина Ромалійська: А де їх взяти таких учителів?

Лілія Гриневич: Це є велика проблема, бо їх не можна отримати в один день. Крім того, учитель у нас сьогодні соціально незахищена професія. Цей статус низький не мотивуватиме йти на роботу найкращих у цю професію. Ми сьогодні маємо старіння вчительських кадрів. І з одного боку розуміємо, що в цей час війни й фінансово-економічної ситуацій в країні, неможливо ось так багатократно збільшити заробітну плату всім учителям, але ми маємо закладати в закон механізм, як мотивувати найкращих. Це наприклад механізм – зовнішньої-добровільної сертифікації. Якщо вчитель це проходить, у нього збільшується заробітна плата.

Наталя Соколенко: Це щось на кшталт переатестації поліцейських?

Лілія Гриневич: Це має бути добровільний зовнішній іспит, який враховуватиме знання людиною предмету, методики викладання реформи, бо ми сподіваємося, що ці вчителі будуть носіями її й розповсюджуватимуть інформацію серед колег. Разом із тим, ці педагоги матимуть показати результати своєї роботи, що про них думають батьки та колеги по роботі.

Наталя Соколенко: Хто прийматиме ці іспити у вчителів?

Лілія Гриневич: На жаль, в законі поки що є інформація про сертифікацію, але немає механізму її здійснення. Частину цього іспиту може готувати український центр оцінювання якості освіти. Вони розробляють ЗНО. Вони мають і техніку, і можливості, і це може бути лише ця тестова частина.

Друга частина здійснюється на місці за допомогою органів управління. Із залученням думки батьків. Я хочу сказати, що наступна група, якої стосується закон – це батьки. У нас вони після всього, що пережили, у тому числі й революцію гідності, зараз займають дуже активну позицію. Не кажучи про те, що вони вагомо матеріально підтримують систему освіти. Я вважаю, що це одна з наших проблем, що всі ці кошти, це так названі «тіньові» кошти освіти, які ніде не обліковуються.

Наталя Соколенко: У деяких школах вже обліковуються.

Лілія Гриневич: Але в деяких, бо системи, чіткого обліку цих коштів і звітності про видатки немає. І це одна з прогалин цього закону. У законі прописані механізми, які інтенсифікують участь батьків у прийнятті рішень в освіті. Це дуже важливо.

Наталя Соколенко: Встигаєте прописати всі механізми та прийняти закон?

Лілія Гриневич: Міністерство його вже повторно внесло на розгляд. Доопрацювало вагомо. Зараз є прогалини, які будуть допрацьовані. Також закон буде відредагований ще в парламенті, і я дуже сподіваюсь, що на весну в другому читанні зможемо повністю прийняти цей закон. Це галузевий закон. Він великий і визначає не тільки вирішення якихось проблем, які ми робимо на цей рік чи на час кризи. Цей закон має визначати рух системи освіти на два наступні щонайменше десятиріччя.

Ірина Ромалійська: А предусмотрены изменения для учителей в заработных оплатах?

Лілія Гриневич: Ми зараз говоримо про збільшення заробітної плати лише для тих учителів, які пройдуть вільну атестацію – добровільну сертифікацію. У цьому законі написано на 20%. Я вважаю, що найменше потрібно на 25%, окрім того Ви знаєте, що Уряд планує поетапне збільшення заробітної плати для усіх бюджетників на 16% упродовж року.

Зараз середня заробітна плата 2300. + 25% отримувати ті, хто отримає сертифікат. А хто це зможе зробити? Ті, хто має належне знання й рівень кваліфікації. На превеликий жаль, очікувати цього від молодого вчителя, який має ці 2300, дуже складно. Як правило, це будуть учителі з більшим досвідом, тобто в них зарплата вже вище. Зараз біля 3000.

Наталя Соколенко: То есть это не та ситуация, как с патрульными. Было 2 тысячи, а стали получать 8. Но при этом они качественно изменились.

Лілія Гриневич: І тут є дуже велика й серйозна дилема. Сьогодні ми маємо в освіті близько 500 тисяч учителів. І збільшити вагомо заробітну плату всіх цих учителів – неможливо. Але обов’язково потрібно це поетапно робити. Якщо ми запустимо цей процес на 2016 рік, Ви прекрасно знаєте про цей важкий бюджет, і для системи освіти він важкий у кількох планах, про які поговоримо пізніше, то тут закладена заробітна плата для бюджетників + ті 20%, як можуть платити органи самоврядування, якщо вони приймуть для себе таке рішення в своїх радах, +20% для тих вчителів, які отримають сертифікати. Але це все рівно не та заробітна плата, як у поліцейських. Зрозумійте, тут різний підхід.

Особисто я за вагоме збільшення заробітних плат. Але тоді ми повинні розуміти, які умови та обов’язки цих вчителів.

Наталя Соколенко: І ще питання, де взяти такі гроші?

Лілія Гриневич: До цього часу найбільшу частину в місцевому бюджеті завжди займала освіта. Зараз збільшили кількість податків, але також передали повністю професійно-технічну освіту на міста обласного значення. І я вважаю, що в цьому є загроза для системи професійно-технічної освіти. У Німеччині  професійно-технічна освіта керується з центрального федерального рівня, хоча там величезна автономія та децентралізація в різних землях. Чому вони це роблять? Тому що треба планувати ринок праці.

Я справді дуже хвилююся, і ми будемо відстежувати цю ситуацію впродовж трьох місяців, який буде результат. Міста обласного значення не захочуть утримувати всю систему професійно-технічного навчання. Наприклад, нам уже розповіли, що в Хмельницькому лише 20% дітей є хмельниччанами. Інші — це діти з області. І міська рада ставить законне питання – а чого ми зі свого бюджету маємо утримувати дітей з області. Тому тут є питання саме до бюджетного кодексу.

Я можу сказати, що найболючіша тема – це вчителі. Якби ми раптом отримали жилу, звідки ми можемо вкласти гроші в учителів. Тому що це кращий спосіб покращити рівень освіти в Україні – вкласти гроші в кваліфікацію та соціальний статус учителів. Наприклад, це зробили фіни.

Наталя Соколенко: А де вони цей ресурс знайшли?

Лілія Гриневич: По-перше, є пріоритет в країні. Учитель завжди мав дуже високий соціальний статус у Фінляндії. По-друге, вони їх довше вчать. Вони їх вчать, як мінімум 6 років. По-третє, величезний конкурс на цю професію. У них дуже великі зарплати. І в-четвертих, серйозне навантаження.

У нас, що сталося через те, що зменшувалася весь час кількість учнів,( за 15 років майже вдвічі), а кількість вчителів – тільки на 13%. Тому в нас учителі мають по півставки, по чверть ставки. Система освіти розпорошена на маленькі школи, які деколи мають значення, бо ти не маєш, куди довести цю маленьку дитину. Але в нас сьогодні понад 6 тисяч шкіл мають менше ніж 40 учнів. І дуже часто тримаються за цю школу, хоча і туалет на вулиці, і вчитель викладає одразу декілька предметів. І це робиться лише для того, щоб зберегти місця роботи для тих людей, хто працює в цьому селі.

Погода, Новости, загрузка...

Прокоментуй!

Додати коментар

Ім´я:
E-mail:
Website:
Коментар:

Схожі публікаціїповернутися на головну

«Бонус Плюс» від ПриватБанку надає можливість кожному тернополянину отримати значну знижку при розрахунку карткою

«Бонус Плюс» від ПриватБанку надає можливість кожному тернополянину отримати значну знижку при розрахунку карткоюПрокоментуй!

На Тернопільщині продовжує активно збільшуватися кількість партнерів – учасників програми «Бонус Плюс» від ПриватБанку, що надають індивідуальну знижку клієнтам в рамках акції “Більше бонусів”.  Відтепер мешканці та гості Тернопільщини можуть не тільки скуштувати смачну піцу, випити філіжанку кави у кав’ярні, придбати товари чи послугами, але й заощадити на цьому більше, ніж зазвичай.

Школярі Тернополя отримуватимуть щомісячні стипендії

Школярі Тернополя отримуватимуть щомісячні стипендіїПрокоментуй!

Спеціально створена конкурсна комісія визначатиме кращих учнів шкіл Тернополя, які будуть отримувати щомісячні іменні стипендії від Тернопільської міської ради.

Тернополяни, які мають пільги, субсидій не отримуватимуть

Тернополяни, які мають пільги, субсидій не отримуватимутьПрокоментуй!

Зобов’язання з відшкодування частини вартості спожитого газу бере на себе держава шляхом надавання споживачам субсидій та пільг. Однак споживачі мають пам’ятати: пільги не надаватимуться, якщо домогосподарство вже отримує субсидію.

У ПриватБанку Тернополя пройшов перший «літній» випускний юних банкірів

У ПриватБанку Тернополя пройшов перший «літній» випускний юних банкірівПрокоментуй!

Цього року ПриватБанк у Тернополі реалізував експеримент – заняття в БізнесШколі для дітей під час літніх канікул. Усі діти, власники Карт ЮНІОРА, що виявили бажання, протягом перших двох місяців літа плідно працювали, навчались фінансової

Тернополяни мають шанс зробити фотосесію у стилі VOGUE‬

Тернополяни мають шанс зробити фотосесію у стилі VOGUE‬Прокоментуй!

Для цього варто поспішити, нагадує натхненниця проекту у Тернополі Наталя Процик, адже фотосесія відбудеться вже незабаром – 26 липня. Відтак звязатися із координаторами проекту необхідно не пізніше п’ятниці, 22 липня. Як каже Наталя, станом на

читати далі
pbs
SH_RAMKA
Січень 2017
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Сер    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
baner_ato

Контактна інформація

Соціальні мережі