Як учителі оцінками калічать або переображують наших дітей


Опубліковано: 27.12.2015 в 14:50

shkolyar

Кінець чверті. Вкотре. Не так боляче бачити сімки та вісімки в табелі учня, як сльози на очах сина. Дорослому легше зрозуміти, що ці оцінки нічого не будуть варті в житті. Але як має почуватися учень, якому свідомо занижують оцінку, хоча за всіма критеріями він розраховував мінімум на 2 бали вище?

Напевно немає батьків, які за час навчання в школі не зустрічалися з таким явищем. Це один або кілька вчителів, які не мають авторитету ні в дітей, ні у батьків, ні у власному педагогічному колективі. В кожній школі є вчителі за покликанням, а є випадкові люди. Я не маю педагогічної освіти і, напевно, був би поганим вчителем. Але є речі настільки елементарні для розуміння, що диву даєшся, як учителі з багаторічним стажем можуть припускатися помилок, що можуть комусь поламати життя.

Оцінка за таланти це щось дуже суб’єктивне. Ну не має дитина дару до малювання чи музики — то оцініть старання! Я точно знаю про випадок, як один учитель малювання оцінив власний малюнок кількарічної давності, який підсунули діти і видали за власний, на 6 балів. І як мали почуватися учні того класу, де всі поголовно мали від трьох до шести балів? У того ж учителя один з учнів постійно отримував три бали з дванадцяти. Ця оцінка і була виставлена в атестат. Ви здивуєтесь, але після школи цей учень вступив до художнього училища і став одним із кращих студентів. Ви б бачили його ікони! А для його вчителя він так і залишився ніким, трієчником.

 

Оцінка за знання не завжди повинна бути критерієм знань, вона має стати стимулом для навчання. Кожен учитель повинен бути психологом. Подібно як ювелір працює з необробленим діамантом, так педагог повинен ставитися до учня. Часом необережне слово, байдужість, зверхність, недоброзичливість, упереджене ставлення можуть надламати молоду особистість, як тріскає дорогоцінний камінь. Серед усіх моїх однокласників великим авторитетом користувалися лише кілька вчителів. Але й серед них лише одній вдавалося нібито неможливе. Ті, хто з інших предметів були двієчниками, у неї мали заслужені четвірки і п’ятірки. (То були часи радянської школи.) Ніхто й не думав ніколи втікати з її уроків. Бо вона в кожному бачила потенціал. У мене і досі перед очима той ліс із рук, коли вона когось хотіла викликати до дошки. Напевно, у кожній школі є такий вчитель або два. У них на уроках діти ніби переображуються. Вони вчаться не лише з обов’язку, але щоб не образити того вчителя. Таких педагогів ніколи не буде багато. Вони розуміють, що часом треба поставити оцінку вищу і заохотити цим самим навчатися далі, замість того, щоб поставити трішки нижчу і принести повне розчарування до процесу навчання.

Оцінка виявляє не лише знання учня, але й старання вчителя. Чому вчителі про це забувають? Куди дивиться дирекція школи, якщо у класі є 1‑2 відмінників із того чи того предмету, а решта учнів тішаться, якщо отримають ту нещасну шістку? Я знаю випадки, коли жоден із класу не отримав доброї оцінки за чверть з однієї з дисциплін. Питання риторичне: чим на роботі кілька місяців займався вчитель цієї дисципліни? Наскільки він сам оцінює свою працю, якщо ніхто з класу нормально не знає його предмету, що показують оцінки? В кожній школі є вчитель, у якого середня успішність учнів на 2‑3 бали може відрізнятися від інших учителів. Чи не варто наприкінці року звільнити того вчителя, у якого найнижча успішність учнів у школі?

 

Оцінка не повинна залежати від того, скільки разів на тиждень прибуває «сумка» для вчителя. Це ганебне явище, яке в народі називається «принести вчителю сумку» задля кращої оцінки, є нашим спільним радянським спадком. Скільки золотих медалей і червоних дипломів здобуто свиньми, курми, кролями та іншою живністю! (Їх приносилося в жертву нашій людській гордості.) Всі знають, як наша держава «піклується про вчителя». Але вчитель, який поважає самого себе, ніколи не переступить межі, щоб натякати на подібне. Я закінчив школу на «відмінно». Коли мене попросили покликати до школи батьків, щоб «запитати, чи я готовий йти на золоту медаль», я передав це «запрошення» мамі. Як тоді, так і зараз я вдячний їй за те, що вона не пішла до школи. Ні я, ні вона про це ніколи не пошкодували.

 

Оцінка не повинна бути способом помсти батькам. Давайте не будемо лицемірами і зізнаємося собі, що це явище дуже поширене. Хтось відмовляється від обов’язків у батьківському комітеті, хтось поскаржився на вчителя директорові, хтось належить до іншої конфесії, а хтось є сином священика. Ми, дорослі, часто важко знаходимо спільну мову. Але в остаточному підсумку, хоч як прикро, завжди стають крайніми діти. Це стосується сімейних драм, непорозумінь між сусідами чи у стосунках батьків та вчителів. Наші син або дочка, яких учителі принижують перед однокласниками, висловлюють свої судження про їхніх батьків, свідомо занижують їм оцінки, — дістають такі сильні стреси та психічні зрушення, що часто потребують втручання психолога чи навіть психіатра. Я впевнений на всі сто: виною того, що серед нас стільки людей із заниженою самооцінкою, є вчителі й батьки, які несуть однакову відповідальність перед Богом за те, чи були добрими наставниками своїм дітям.

Насамкінець нагадаю відомий жарт із соціальних мереж про те, що колись учителі навчали в школі дітей, а батьки перевіряли дітей удома. Сьогодні навпаки. Скидається на те, що батьки вдома все роз’яснюють дітям, а вчителі в школі перевіряють те, як упоралися батьки та учень удома. І від таких недолугих шкільних програм стає сумно. Кожен учитель чи викладач вважає, що його предмет найважливіший, а тому вимагає знати так, ніби це обов’язково має знадобитися в житті. Ми продовжуємо «славні традиції» радянської школи. Варіативність предметів нам ще тільки сниться. Нехай вибачать мені вчителі, але ні алгебра, ні інформатика, ні хімія мені ніяк в житті не знадобилися. АБСОЛЮТНО. Це втрачені години в школі, марні переживання на екзаменах та багато іншого, що асоціюється з безглуздям. І як вдячний я би був тим учителям, які зрозуміють те, що мій син ніколи не стане математиком, хіміком, художником — з однієї причини: йому це, як і мені, НЕЦІКАВО. Якщо ви, вчителі, не здатні зацікавити учня своїм предметом, самі його не любите і не любили в школі, то з яким лицем ви вимагаєте від нього цей предмет знати на відмінно?

 

У Євангелії є згадка про юнака, який підійшов до Христа і звернувся до Нього: “Учителю добрий!” Дорогі вчителі, викладачі, професори, священики, тренери та всі ті, хто покликаний навчати! Якими ви вважаєте себе? Справедливими чи добрими? Яку оцінку за свою роботу ми б поставили кожен сам собі?

о. Олег Кобель

Джерело: CREDO

Погода, Новости, загрузка...

Прокоментуй!

Додати коментар

Ім´я:
E-mail:
Website:
Коментар:

Схожі публікаціїповернутися на головну

ОЛІМПІЙСЬКИЙ ДЕНЬ-2016  скликає тернополян на майдан

ОЛІМПІЙСЬКИЙ ДЕНЬ-2016 скликає тернополян на майданПрокоментуй!

 26 червня на Театральному майдані у Тернополі  відбудеться справжнє спортивне свято – Олімпійський день-2016. У програмі заходу:  

В період Зелених Свят та святкування Дня конституції послуги ПриватБанку будуть доступні онлайн в цілодобовому режимі 24/7

В період Зелених Свят та святкування Дня конституції послуги ПриватБанку будуть доступні онлайн в цілодобовому режимі 24/7Прокоментуй!

У період святкування Святої Трійці та Дня Конституції усі сервіси ПриватБанку будуть доступні клієнтам в онлайн режимі 24/7/365. Функціонуватимуть більшість дистанційних сервісів, термінали самообслуговування та банкомати, проте надання

Оплатити за спожитий природній газ тернополяни можуть у новому розрахунковому центрі

Оплатити за спожитий природній газ тернополяни можуть у новому розрахунковому центріПрокоментуй!

30 травня відбулося відкриття нового розрахункового центру для здійснення оплати за спожитий природній газ у Тернополі. Тепер споживачі м. Тернополя та Тернопільського району можуть здійснити  оплату за використаний

Щоб подати показники за спожитий газ, зареєструйтеся в «Особистому кабінеті»

Щоб подати показники за спожитий газ, зареєструйтеся в «Особистому кабінеті»Прокоментуй!

Інженер-програміст ДП «Газпостач» ПАТ «Тернопільміськгаз»  Олександр Калита нагадує, що, маючи можливість доступу у мережу інтернет, діти чи внуки можуть

Художник з Тернопільщини, якого Британія внесла до списку «Сто геніїв сучасності»

Художник з Тернопільщини, якого Британія внесла до списку «Сто геніїв сучасності»Прокоментуй!

Він народився на Тернопільщині в селі Москалівка в родині відомого на всю округу ткача. За радянських  часів за свою творчість був під постійним «прицілом» КГБ. У 1988 році національна Спілка художників відмовлялася офіційно визнати його творчість, хоча на той час він мав понад 15 експозицій у різних містах колишнього СРСР. В кінці 1980-х роках емігрував

читати далі
pbs
SH_RAMKA
Січень 2017
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Сер    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
baner_ato

Контактна інформація

Соціальні мережі