Освітня реформа: на які зміни слід чекати в українській школі й коли


Опубліковано: 11.01.2016 в 17:25

shkolyar

У міністерстві освіти в Києві відклали дату переходу на 12-річний навчальний план до 2018 року, бо досі не ухвалили новий закон про освіту. Першочергово планується реформувати початкову та старшу школи.

Реформа середньої та дошкільної освіти належить до ключових завдань українського урядув 2016-му році. Принаймні так стверджує прем’єр-міністр Арсеній Яценюк. Щоправда відповідний законопроект, над яким працювала велика кількість експертів і працівників освіти і який уже двічі передавали до Верховної Ради, досі навіть не зареєстрували в парламенті.

У міністерстві освіти України (МОН) минулого літа обіцяли фундаментальні зміни вже з 2017-го – перехід на 12-річне навчання та поділ на початкову, середню й старшу школи. Тепер обережно говорять про 2018-й рік. Як пояснюють експерти, законотворчий процес затягнувся, оскільки його учасники намагаються знайти компроміс, який би задовольнив і вчителів, і керівників вищих навчальних закладів 1-2 рівня акредитації, яких зачепить реформа старшої школи.

Початкова школа

Дискусії ведуться на всіх ланках – від початкової школи до старшої. Наприклад, ідея зробити навчання в початковій школі не стільки через предмети, як через розгляд тем та ігри викликала спротив у вчителів мистецтва – ті навіть зареєстрували на сайті президента петиціюз вимогою не скасовувати уроки музики та малювання. Ці дисципліни відсутні в проекті концепції реформи початкової школи.

Реформа, яку готує МОН, не скасовує мистецтво, а лише інтегрує його з іншими предметами, запевняє заступник міністра освіти Павло Хобзей. “Сьогоднішня початкова школа дуже часто нагадує швидше гімназію: діти за партами сидять обличчям до дошки, атмосфера залишилася авторитарною. Нам би хотілося, щоб це було інтерговане навчання, яке б стимулювало розвиток дітей, розвиток зацікавлень”, – пояснив у розмові з DWзаступник міністра. Він – проти оцінювання дітей у перших класах і проти предметів. “Щоб уява про світ сформувалась через гру, діяльність,” – каже Хобзей.

Вчителі ж мистецтва в такій інтеграції вбачать загрозу. “Діти не будуть на українській мові чи математиці малювати фарбами, все зведеться до заштриховування фігур у зошитах, замість того, щоб поринути у мистецтво, – застерігає вчителька образотворчого мистецтва Наталія Прокопів, – А музику замінять фізкульт-хвилинкою. Ми втратимо культуру в початкові ланці. До них має прийти художник з мольбертом, музикант, який грає на фортепіано.”

Розвантаження

Чимало дискусій точиться й навколо реформування середньої та старшої школи. Одна з головних – розвантажити школярів. “Ми на стільки перевантажили програму, ми нічого не вийняли, лише додавали, і в результаті дуже багато речей мають репродуктивний характер, налаштований на запам’ятовування. А це не те, що потрібно сьогодні освіченій людині,” – розповідає Ірина Чернілевська, директор гімназії у Києві.

Новий закон має зменшити кількість предметів, дисципліни укрупнять, щоб не дублювати інформацію. Окрім того, більше автономії мають дати вчителю, пояснюють експерти, які працювали над законом. “Навчальні програми наблизять до європейських зразків, коли є очікувані результати, немає погодинно розписаного розкладу, що і коли вчитель повинен викладати, ” – розповідає експертка аналітичного центру CEDOSІрина Когут.

Старша школа

Старша школа – це ланка, де очікується найбільше змін. Тут планують зробити чітку та реальну спеціалізацію, а не натяк на неї, як було у 2000-х, розповідає Когут. “Тоді в кожній школі нібито мала бути профільна освіта, але переважно це був загальний профіль, або тільки два, тобто фактично без вибору. Тепер планується відділити старшу школу, дуже часто просторово, подекуди в окремі заклади,” – пояснює Ірина Когут.

Пропонується, щоб після закінчення 9 класу діти складали зовнішнє незалежне оцінювання (ЗНО) та, залежно від побажання і результатів ЗНО, мали можливість вступити в старші профільні школи за двома напрямками – загальноосвітнім чи професійним. Загальноосвітній – це фактично підготовка до університету в багатопрофільному академічному ліцеї. Професійний – навчання у профліцеях та коледжах, де діти отримували б робітничу професійну кваліфікацію чи кваліфікацію молодших спеціалістів.

Прозоріший контроль

Усунути бюрократію зі шкіл планують новим підходом до атестації вчителів та управління навчальними закладами. Повноваження місцевих органів освіти хочуть значно звузити, а школам дати більше фінансової та адміністративної автономії. Водночас є ідея запровадити громадський контроль: планують ввести конкурсне обрання директорів шкіл, дати більше повноважень педагогічним та батьківським радам.

Вчителям мають дати можливість обирати, де підвищувати кваліфікацію, таким чином зруйнувати монополію інститутів післядипломної педагогічної освіти, розповідає Ірина Когут. А от ідея сертифікації вчителів не знайшла повної підтримки. “Задум був, щоб з одного боку знайти більш-менш безболісний для бюджету спосіб підняти вчителям зарплату, з іншого – зробити контроль знань самих вчителів, щоб відсіяти відверто некваліфіковані кадри. Тобто пропонувалося ввести об’єктивну складову оцінювання у те, що раніше називалося атестацією. Раніше це відбувалося через відвідування директором, колегами уроків – тобто явно конфлікт інтересів,” – пояснює Ірина Когут.

Поки що зійшлися на компромісі – традиційну атестацію залишать, а сертифікація буде добровільною і даватиме можливість отримати підвищення зарплати.

Коли чекати змін

Якщо парламент ухвалить закон про освіту навесні, у МОН обіцяють, що уже з 2018 запрацює реформа початкової та старшої школи. Реформу середньої школи обіцяють запустити до 2020 року.

Погода, Новости, загрузка...

Прокоментуй!

Додати коментар

Ім´я:
E-mail:
Website:
Коментар:

Схожі публікаціїповернутися на головну

ОЛІМПІЙСЬКИЙ ДЕНЬ-2016  скликає тернополян на майдан

ОЛІМПІЙСЬКИЙ ДЕНЬ-2016 скликає тернополян на майданПрокоментуй!

 26 червня на Театральному майдані у Тернополі  відбудеться справжнє спортивне свято – Олімпійський день-2016. У програмі заходу:  

В період Зелених Свят та святкування Дня конституції послуги ПриватБанку будуть доступні онлайн в цілодобовому режимі 24/7

В період Зелених Свят та святкування Дня конституції послуги ПриватБанку будуть доступні онлайн в цілодобовому режимі 24/7Прокоментуй!

У період святкування Святої Трійці та Дня Конституції усі сервіси ПриватБанку будуть доступні клієнтам в онлайн режимі 24/7/365. Функціонуватимуть більшість дистанційних сервісів, термінали самообслуговування та банкомати, проте надання

Оплатити за спожитий природній газ тернополяни можуть у новому розрахунковому центрі

Оплатити за спожитий природній газ тернополяни можуть у новому розрахунковому центріПрокоментуй!

30 травня відбулося відкриття нового розрахункового центру для здійснення оплати за спожитий природній газ у Тернополі. Тепер споживачі м. Тернополя та Тернопільського району можуть здійснити  оплату за використаний

Щоб подати показники за спожитий газ, зареєструйтеся в «Особистому кабінеті»

Щоб подати показники за спожитий газ, зареєструйтеся в «Особистому кабінеті»Прокоментуй!

Інженер-програміст ДП «Газпостач» ПАТ «Тернопільміськгаз»  Олександр Калита нагадує, що, маючи можливість доступу у мережу інтернет, діти чи внуки можуть

Художник з Тернопільщини, якого Британія внесла до списку «Сто геніїв сучасності»

Художник з Тернопільщини, якого Британія внесла до списку «Сто геніїв сучасності»Прокоментуй!

Він народився на Тернопільщині в селі Москалівка в родині відомого на всю округу ткача. За радянських  часів за свою творчість був під постійним «прицілом» КГБ. У 1988 році національна Спілка художників відмовлялася офіційно визнати його творчість, хоча на той час він мав понад 15 експозицій у різних містах колишнього СРСР. В кінці 1980-х роках емігрував

читати далі
pbs
SH_RAMKA
Січень 2017
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
« Сер    
 1
2345678
9101112131415
16171819202122
23242526272829
3031  
baner_ato

Контактна інформація

Соціальні мережі